Bureau Het Echte Werk
Bij Bureau Het Echte Werk vind je tips en tricks aangaande het echte werk. Praktische zaken voor het dagelijks leven. Soms ook dingen waar je wat langer bij stil kan staan. En waar je met bevlogenheid mee aan de slag kan. Over doen dus. Doen waar de situatie om vraagt.
Ik leg
het
nog 1
keer
uit!
Bestellen?
Ik leg
het
nog 1
keer
uit!
Bureau Het Echte Werk
Bij Bureau Het Echte Werk vind je tips en tricks aangaande het echte werk. Praktische zaken voor het dagelijks leven. Soms ook dingen waar je wat langer bij stil kan staan. En waar je met bevlogenheid mee aan de slag kan. Over doen dus. Doen waar de situatie om vraagt.
AFVALRACE

Op een gegeven moment was het echt nodig. De broeken begonnen te knellen. Slechts één wat rekbare jeans zat nog een beetje. De shirts en overhemden zaten strak. De oorzaak lag voor de hand. Het was allemaal erg gezellig: het samenzijn, de kaasjes, worstjes, hapjes en drankjes. Etentjes met mijn leuke kinderen. Etentjes met vrienden. Lekkere etentjes vooral. Met lekkere wijntjes. Gin tonicjes op feestjes. Een goedgevulde koelkast met tussendoortjes. En Tony Chocolonely. Te veel marsepein met Sinterklaas.

Maar vooral de 9 of meer kilo die ik was aangekomen na het stoppen met roken. Met het welgemeende excuus dat te zwaar zijn echt veel beter is dan twee pakjes per dag.

Hoe dan ook, ik had er genoeg van. Het moest er weer af. Op 2 januari 2018 begon mijn afvalrace. Met vier simpele ingrepen. Geen alcohol. Geen suiker. Alleen de goede koolhydraten. Drie maal per dag bescheiden eten. Van zo’n 2300 calorieën naar 1300. Het ging snel. Razend snel. Na zo’n week of 10 was ik 12 kilo kwijt. Twaalf dus, waanzinnig. En ik voelde me uitstekend. Ik had wel af en toe trek, maar het was eigenlijk net als bij het stoppen met roken, het ging na een paar minuten wel over. Want laten we eerlijk zijn. Wat fruit, twee ons kip, vlees of vis en behoorlijk wat groenten, bij elkaar dus zo’n 1000 a 1300 calorieën, als het echt niet te houden was een klein schaaltje volle kwark, ga je echt niet dood.

Ik had het doel om van 122 kg naar zo’n 100 kg te gaan. En ik had me voorgenomen drie maanden niet te drinken en bescheiden te blijven eten. Na 16 weken zat ik op 108 en ik heb ook nog even 106,5 aangetikt. Dat was na ruim vijf maanden. Alcohol had al weer zijn intrede gedaan. Al was het nog redelijk bescheiden: tweemaal per week en paar glaasjes. Eenmaal per maand echt veel te veel. Alcohol zonder kaasjes en zo is lastig, die kwamen er ook bij. En bitterballen. Kaasstengels.

En dan wordt het lastig. Ik bedoel, een avondje lekker uit de band springen, betekende 1,5 tot 2 kilo erbij. Oké ze gingen er in een paar dagen af, maar je zag de weegschaal toch weer langzaam oplopen. De motivatie neemt ook af: de broeken passen weer, de buik is nagenoeg weg. En je voelt je lekker. Maar mijn BMI was nog steeds iets te hoog: 27 (moet dus maximaal 25 zijn). En de buikomvang (een betere maatstaf zegt men) was ook nog teveel: 108. En die moet zeker onder de 100 zijn. Reken op een centimeter per kilo.

De zomer kwam. Lastige periode. Wijntjes, biertjes, bbq, vakantie. Als je regelmatig over dit soort dingen leest, dan weet je het: een levensstijl verandering moet voor altijd. Dat maakt het zo lastig, want wat is het leven nog zonder al deze dingen? Hoe saai wil je het hebben? Waarom zou je je zelf te kort doen? En lijden? Hoe moeilijk ga je het maken? Ik denk dat we op dit onderwerp in de loop van de tijd vaker terugkomen. Een groot onderwerp. Ik ben over verslavingen een prachtig boek aan het lezen.

Het is nu half oktober. De weegschaal staat op 108. Heeft zelfs de afgelopen twee maanden twee keer de 110 aangetikt. Ik wil naar 100.  Alleen ben ik minder gemotiveerd dan afgelopen 1 januari. Het plan nu: meer bewegen (gewoon weer beginnen met bewegen en ook weer niet teveel, want daar krijg je honger van), een rem op het drinken zetten en erg uitkijken met wat ik eet. Ik kom er op terug.

Heb je vragen over afvallen of wil je er over praten, stuur maar een mailtje. Anderen en daardoor jezelf motiveren helpt ook goed.

Tags:

Eén reactie

    1. Pingback: Afvalrace deel 2: Diëten helpen nooit – Ik leg het nog 1 keer uit

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn om te reageren. Zo gepiept! Log nu in of registreer om te beginnen.

Bestellen?
© 2019 Jan Peter van Doorn
Privacy policy
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: